Lav din egen webshop
At starte din egen webshop kan give grund til flere bekymringer eller ubesvarede spørgsmål. Nogle af disse vil vi forsøge at redegøre for i håb om, at du vil komme videre i processen af, at blive din egen chef.
At have egen webshop er en krævende proces og ikke en vi vil anbefale dig at gå ind i, medmindre du er helt sikker på, at du vil lægge alle kræfter i det. Vi har gennem vores arbejde løbende stødt på mange butiksejere, der har måttet dreje nøglen om fordi konkurrencen var for hård eller, at de netop ikke havde gejsten til at presse sig igennem nåleøjet og skabe succes. Succes er et vidt begreb og kan defineres på mange måder; nogle finder succes ved at få webshoppen igang og nøjes med få ugentlige salg, mens andre finder det igennem store webshops med dertilhørende høje omkostninger. At have egen webshop er en måde at tjene penge på online, men ses sjældent som en fuldtidsbeskæftigelse, ihvertfald fra starten af. Som udgangspunkt er det ikke svært, at komme igang med at oprette en webshop; det svære kommer først når alle punkterne skal på plads, så som betalingsløsning, fragt og indkøb m.v. Du finder rundt omkring på internettet flere udbydere af webshopløsninger, hvor du får hele pakken leveret for x antal kroner. Den løsning kan være perfekt for mange nybegyndere men anbefales kun, hvis du virkelig tror på ideen og produkterne. Den billigste løsning for dig der vil igang for et respektabelt beløb er, at lære det meste selv. Der findes flere shopmoduler der i sig selv er gratis at benytte, så som Magento og Prestashop samt Shopify, og bruger du nogen tid på at sætte dig ned og lære disse systemer at kende før din webshop går i luften, så er du bedre hjulpet, da du således kender systemerne fra bunden.
I forbindelse med at oprette egen webshop er der nogle punkter, som vi anbefaler, at du sætter dig ind i.
Fordele:
– Set i forhold til en fysisk butik, er det meget billigere at komme igang med en webshop
– Dine faste omkostninger er betydeligt lavere end ved en fysisk butik
– Kunderne kan handle hele døgnet i en webshop
– Du når ud til kunder i hele landet eller verden
– Du har mulighed for dropshipping, dvs. dine leverandører sender varerne for dig
Ulemper:
– Større risiko for returvarer, da kunderne ikke på forhånd kan mærke på varerne
– Stort tidsforbrug og ressourcekrævende proces
– Markedsføringen på internettet kan være både meget dyr og meget krævende
– Du bør ikke forvente at webshoppen indbringer salg fra dag 1
Af ovennævnte får du nok nogle indtryk omkring det at starte egen webshop, hvad angår fordele og ulemper forbundet hermed. Det kan være både let, men det kan også være svært at komme igang. Spørgsmålet skal hedde “Hvor meget er du villig til at kæmpe for det?“.
Når alt det så er på plads og du har planlagt hvorledes du vil bære dig an, så kommer alt det kedelige. Det kedelige har vi opstillet nedenstående.
Forarbejdet for planlægningen af webshoppen:
– Hvad er dit forretningsgrundlag for webshoppen
– Hvordan er konkurrencesituationen for webshoppens produkter
– Hvem er din målgruppe og hvordan når du bedst ud til dem
– Hvad skal webshoppen hedde; altså hvilket domænenavn skal du have registreret (Brug evt. Netnationen.dk)
– Hvordan vil du markedsføre webshoppen
Det økonomiske aspekt:
– Skal webshoppen momsregistreres (Krav hvis omsætning forventes over Kr. 50.000)
– Hvordan vil du føre regnskabet
– Skal der en revisor ind over eller kan du selv klare regnskabet
– Hvad er dit budget i forbindelse med indkøb og markedsføring
– Hvilken form for fakturaudsendelse vil du benytte
– Hvilken form for fragt vil du benytte (GLS eller Post Danmark)
– Er der krav om hvilke priser dine varer mindst skal sælges til
– Skal du importere produkterne udenfor EU og dermed importregistreres
Webshoppen i sig selv:
– Hvilken shopløsning skal du vælge (Magento, Prestashop eller Shopify m.fl.)
– Hvilken betalingsløsning skal du vælge (Epay eller DIBS m.fl.)
– Hvordan skal webshoppen se ud, altså hvilket design skal den have
– Hvordan skal den bygges op og hvordan skal den være at navigere rundt på
– Hvordan er brugervenligheden på webshoppen
– Er webshoppen meget tung i designet og tager den lang tid at hente/åbne
Markedsføring af webshoppen:
– Hvordan vil du markedsføre webshoppen
– Skal du benytte bannerannoncer og dermed et affiliatenetværk (Partner-Ads m.fl.)
– Skal du udsende en pressemeddelelse
– Hvordan skal du optimere webshoppen til søgemaskinerne (SEO)
– Kan du selv stå for søgemaskineoptimeringen eller skal du bruge penge på SEO specialister
– Hvordan skal dit nyhedsbrev se ud og hvor ofte skal det udsendes
– Skal du have oprettet samarbejdsaftaler med andre indenfor samme branche og dermed dele links
– Skal du have oprettet konkurrencer og derigennem øge kendskabet til din webshop; og hvad er reglerne for sådanne
– Skal webshoppen på Facebook og hvad kan du få ud af det
– Skal webshoppen have en blog tilknyttet
– Skal webshoppen have en chatfunktion tilknyttet ifm. support
Nu skal ovenstående områder kun tages som vejledende og ikke afgørende for om din webshop kan få succes. Disse er blot områder som vi har erfaret kan være nyttige at overveje førend man kaster sig ud i denne type forretning. Undersøg omhyggeligt det produktområde som du ønsker at starte webshop under, for derigennem at få et indtryk af konkurrencesituationen. Ønsker du eksempelvis at starte en tøjbutik, en butik med udstyr eller tøj til børn eller måske en butik med computerudstyr, kan du desværre forvente at der er meget stærk konkurrence. Endvidere vil vi med hensyn til opstart af computerudstyr nævne, at denne branche har en meget lav profit/avance, hvilket gør at du virkelig skal have en god forretningsplan for at starte op og bryde igennem. Men er du villig til at bruge tiden, pengene og kræfterne på at starte egen webshop, uanset branche, så er du allerede godt igang.
OBS: Igen vil vi på det kraftigste anbefale at du selv står for oprettelsen af din webshop, eller er med hele vejen, da systemer som Magento og Prestashop samt Shopify er meget avancerede. Ved selv at oprette butikken, kender du til systemerne bag og ved hvordan de arter sig i forskellige situationer. Modtager du derimod en færdig pakke, kan det blive uoverskueligt når først ordrerne begynder at komme ind.
Her finder du nogle hjælpsomme links til sider, hvor du kan finde informationer omkring det at komme igang.
– Vores sektion med Leverandører og Dropshippere (Læs eventuelt mere om Dropshipping)
– Vores sektion med Webtools og nyttige informationer
– Skat.dk
– Erhvervsstyrelsen.dk
– Virk.dk
– Ivækst.dk
– Amino.dk
– Iværksætteren.dk
– Dansk Iværksætterforening
– Start Op Magasinet
Tilbage er kun at ønske dig al mulig held og lykke med starten på en fremtid som din egen chef. Det er dig selv der sætter grænserne og åbner op for mulighederne.