stickyimage

Dropshipping

Introduktion:

Hvad enten du kun har et par timer om måneden, eller gerne vil dedikere al din tid til din forretning, kan du på kort sigt få en realistisk indkomst ved brug af dropshipping.
Salg via internettet stiger i vækst måned efter måned og flere danskere ønsker, at drive egen webshop for at tjene ekstra ved siden af jobbet eller helt skifte til, at drive en fuldtidsshop. At drive en mindre webshop kræver ikke megen tid, og internettet arbejder for dig 24 timer i døgnet, 7 dage om ugen, 365 dage om året. Med dropshipping slipper du for, at sidde med eget varelager og det eneste det kræver fra din side er, når varen er solgt og kundens informationer derefter skal sendes til dropshippingudbyderen, som du benytter.

Hvad er dropshipping?

Dropshipping er en højst succesfuld handelsform udsprunget i USA, og godt på vej i både Tyskland samt England. I forhold til den almene form for, at drive forretning, indkøbe lager samt styre dette, og håbet på at slippe af med det igen, er dropshipping en lettere form for handel, idet du ikke sidder med eget lager og ikke behøver at købe varen før den faktisk er solgt. Dette betyder at du kan starte en forretning op uden, at skulle have en større kapital til at købe varer hjem for, og du kan begynde så snart du er oprettet hos en udbyder.

Hvordan virker det?

Det er forholdsvis let, idet du blot annoncerer varerne under eget salgsnavn. Dette kan du gøre på din egen webshop, på en auktionsside som eBay, ebid eller Qxl, såvel som via katalogbestilling.
Produkterne hos udbyderne er påført en såkaldt RRP (recommended retail price) pris, men dette er ikke ensbetydende med, at du er tvunget til at holde dig til den pris. Den pris du selv giver for varen, er ofte helt op til 80% mindre end den annoncerede. De anbefalede priser, er blot vist som et eksempel på hvad du kan sætte dem til således, at du får en fornuftig indkomst. Differencen mellem hvad du selv har givet og den pris du får for varen, er lig fortjenesten.
Når du har foretaget et salg, logger du ind på dropshipping udbyderens webshop og køber den solgte vare, og udbyderen vil derefter sende varen til køberens oplyste adresse. Husk for egen skyld, at oplyse kundens korrekte adresse til udbyderen for, at varen kommer frem. Du oplyser køberens navn og adresse under adressefeltet når du køber varen.
Varerne sendes som hovedregel altid ud til kunden i neutral indpakning med dig som afsender på fakturaen – der er altså ingen reference tilbage til hvor du har købt varen.

De fleste dropshipping udbydere tillader, at du kopierer billeder samt materiale fra deres side – nogle udbydere har såvel materiale du kan bruge, som f.eks. allerede er oprettet til at kunne benyttes på auktionssider som eBay.

Efter du har solgt en vare, køber du blot varen på udbyderens webshop og betaler for denne. Alt du skal gøre er, at opkræve betaling fra din køber, via f.eks. Paypal eller Moneybookers, som er de bedste måder at modtage hurtige betalinger på. Disse fungerer på samme måde, som f.eks. den danske eWire, hvor du modtager betalingen via email straks efter, at køberen har betalt. Du kan altså købe varen hos udbyderen, lige efter du selv har modtaget betalingen fra din køber. Vær dog opmærksom på, at vælger du Paypal til, at modtage betalinger igennem, skal du have en såkaldt “merchant account” hos dem, hvis din køber betaler via kreditkort – en sådan konto koster et mindre månedligt beløb. Dette kan læses mere omkring på Paypal´s egen webside.

Hvad er fordelen ved dropshipping?

Dette er en formidabel måde for dig til, at starte din egen webshop. Du kan arbejde enten fuld eller deltid og tjene ekstra ved siden at dit hverdagsjob. Hvor meget, afhænger af dig selv og din indsats. Efter du har oprettet dig hos en udbyder, så tag dig tid til at se udbyderens varer igennem og bestem om det er noget for dig.

Øvrige fordele:

– Du har ingen ansatte da du er i stand til, at drive en sådan forretning på egen hånd.
– Du slipper for at leje lokaler, da du kan drive forretningen fra eget hjem.
– Du har ikke brug for specifikke kvalifikationer – alle kan drive sådan en forretning.
– Du kan arbejde så meget, eller så lidt som du ønsker – tilpas forretningen til din livsstil.
– Du er din egen chef. Du styrer forretningen og skal ikke lytte til nogen.
– Du tjener penge lige fra første salg du laver.

Hvordan sælger jeg?

– Du har måske allerede din egen webshop, men hvis ikke er dette en forholdsvis let procedure at klare, idet du mange steder kan leje eller tilkøbe dig en. Ønsker du ikke dette er det også muligt selv, at designe en eller købe en såkaldt design template, der let tilpasses som webshop. Når du har din egen webshop, kan du annoncere for dine varer på internettet, i magasiner eller måske lokalavisen.
– Sælg dine varer på eBay eller Qxl og andre online auktionssider. Dine købere kan købe dine varer direkte fra auktionssiden, hvis du har valgt en fast pris uden, at de skal vente på auktionen slutter eller frygte, at blive overbudt.
– Hvis du ønsker det, er det ofte også muligt, at købe varer hjem til dig selv således, at du kan sælge på markedspladser eller i din egen fysiske butik.

Hvad koster det mig?

Nogle, men ikke alle dropshipping udbydere, tilbyder gratis oprettelse. Der forefindes udbydere hvor det er påkrævet, at du betaler enten et engangs- eller et månedligt gebyr. Det pålægger ligeledes dig, at skulle betale portoen, der som regel står skrevet på websiden. Denne pris, burde være den samme som den du forlanger af din køber, i porto.
Bemærk, at der kan være nogle udbydere, der ligeledes forlanger et mindre beløb for indpakning.

Gode råd omkring dropshipping:

– Køb altid varen indenfor kort tid efter du har solgt den for ikke, at din køber skal vente for lang tid – skal varen sendes til en i f.eks. Danmark, tager det lidt længere tid med levering, medmindre at dropshipping udbyderen er dansk.
– Husk altid, at oplyse det korrekte navn samt adresse til dropshipping udbyderen.
– Læs altid dropshipping udbyderens forholdsregler godt igennem, inden du opretter dig – har du spørgsmål, henvend dig til dem og de vil, som oftest være dig behjælpelig med at komme videre.
– Lad være med at tage for høje priser for både varen samt i porto, idet du skræmmer potentielle købere væk = mindre salg.
– Tag altid mindst den pris for varen, som du selv har givet for at undgå tab – lad eventuelt dette være varens startpris, såfremt du sælger via auktion.
– Føler du dig ikke tryg ved en bestemt udbyder, så undlad for egen skyld, at oprette dig hos disse – Vi her på Blogtrend.dk henviser ikke til nogen vi ikke selv ville kunne føle os trygge ved.
– Bemærk, ikke alle dropshipping udbydere sender deres varer til hele verden – heller ikke alle oplyste udbydere her på Blogtrend.dk. Undersøg dette på udbyderens webside.
– Selvom udbyderne som regel annoncerer med dette, så kan det ske at de får udsolgt af en vare og ikke er i stand til, at levere denne. Skulle dette være tilfældet, vil det som regel stå i informationerne ved varen på deres webside.
– Mange, men ikke alle udbydere tillader oprettelse af privatpersoner – en god ide, vil altid være, at oprette sig som momsregistreret, hvorved du også lovligt kan passere grænsen på kr. 50.000,- i omsætning.
– Vigtigst af alt så husk på, som ved alle andre handelsformer skal du ikke forvente at blive millionær natten over – en tyk tegnebog tager tid at opbygge, men den er rar, når den endelig er det.

Bemærk venligst, at dette blot er vejledende oplysninger og Blogtrend.dk kan ikke drages til ansvar for eventuelle fejl eller uopdaterede oplysninger. Husk, du anbefales til altid, at læse dropshipping udbyderens egne forholdsregler og bestemmelser.

Vi her på Blogtrend.dk er stolte af, at være den webside i Danmark, med flest dropshippingudbydere tilmeldt. Disse finder du på oversigten her.